close
تبلیغات در اینترنت
مفهوم يابي سبک زندگي در انديشه امام خميني(ره)

ولایت مداری
قالب وبلاگ
درباره وبلاگ

امام خامنه اي ثروتمندترين رهبر دنياست! چراکه خوني که در رگ ماست، همه هستي مان! جان ناقابلمان و مختصر آبرويي که داريم همه! همه از آن امام خامنه اي است! هموکه با اين کلکسيون و با اين همه ثروت، ويلا ندارد، بيت دارد! خانه اش بجاي فرش، عرش دارد و گليم و چندتکه آسمان! همه چيز ساده است! مثل خانه زهرا سلام الله عليها! مثل خيمه حسين عليه السلام، حسينيه امام خميني دارد! چفيه دارد! و عصايي که چوبش از شجره طوباست! و دست مجروحي که ريشه در کف العباس دارد! لبيک يا امام خامنه اي روحي لک الفداء شاعر:محمد مرادی نژاد
ورود کاربران

ورود به سایت

نام کاربری:
رمز عبور :
رمز عبور را فراموش کردم ؟
موضوعات وبلاگ
آرشیو مطالب
آمار سایت
افراد آنلاین : 1 نفر
بازدیدهای امروز : 23 نفر
بازدیدهای دیروز : 10 نفر
كل بازدیدها : 37,047 نفر
بازدید این ماه : 51 نفر
بازدید ماه قبل : 123 نفر
نظرات : 35
كل مطالب : 197 عدد
تعداد اعضا : 12 نفر
امروز : پنجشنبه 24 آبان 1397
جستجوی مطالب

Google
ghalam125.rozblog.com
آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازديد آخرين ارسال
امام مهدی در قرآن (معرفی کتاب) 0 156 yasin313
آمریکای ورشکسته چگونه می تواند ناجی اقتصاد ایران باشد؟ 0 181 yasin313
کنترل جمعیت از دیدگاه مراجع و علما 0 134 yasin313
دو همسر،دو همسنگر 0 142 yasin313
هالیوود و پروژه جدید ضدایرانی به نام«گلاب» 0 253 yasin313
جریان شناسی فرقه اکنکار 0 172 yasin313
خوارج به علی(ع) می‌گفتند باید توبه کنید! 0 177 yasin313
"فقر و فحشایی" که "حاج یوسف" را به "رسوایی" کشاند 0 239 yasin313
شاخص های انتخاب رئیس جمهور 0 149 yasin313
پاسخ به مهم‎ترین شبهات وهابیون درباره فاطمیه و شهادت حضرت زهرا(س) از آقای حسینی قزوین 0 192 yasin313
مخالفت با ولایت‌فقیه در حد شرک بالله است 0 188 yasin313
سرنوشت مسيحيان در عصر ظهور 0 176 yasin313
دجّال 0 189 yasin313
مجامع مخفی؛«بیلدربرگ» 0 226 yasin313
سبک زندگی اسلامی با نگاه به سال جدید 1 203 littlemontazer
زن باید مطیع شوهرش باشد ... حتی اگر مرد خرجی ندهد؟ 0 171 yasin313
معناشناسی درخت در عرفان کابالا / کدام عارف یهودی به «بهار» علاقه‌مند بود؟ 0 191 yasin313
دغدغه ها و نگاه رهبر انقلاب به حوزه موسیقی 0 222 yasin313
توطئه سومالی کردن سوریه به نابودی اسرائیل منجر می‌شود 0 167 yasin313
سه راهکار آیت‌الله جوادی برای برخورد با سلفی‌ها 0 196 yasin313
صفحه اول انجمن | ثبت نام در انجمن | ورود به پنل کاربری

 

 

سبک زندگ از نظريه نشأت مي گيرد يا نظريه از سبک زندگي؟ نسبت هستي شناسي با سبک زندگي چيست؟ آيا مي توان با «تزريق» يک انگاره ي وجود شناختي، آدميان را به ساخت عالمي متناسب با آن انگاره متمايل کرد؟ آيا مي توان با يک سبک از زندگي، منظومه اي هستي شناختي را در ذهن آدميان متولد کرد؟
 
«سبک زندگي» هرچند مفهومي نوپديد نيست ليکن ديرزماني نيست که جايگزين مفاهيمي چون «طبقه اجتماعي» براي جبران جاماندگي تفکر اجتماعي در توضيح تحولات متاخر شده است. سبک زندگي تا زماني که در پارادايم علم جديد استفاده مي شود، معنا و اقتضائات تاريخي اش را با خود به همراه دارد. اما زماني که قرار است در نسبت با منطق ديگري چون منطق ديني استفاده شود، بهتر آن است که برايش معادلي در تاريخ دين يافت شود. يافتن اين معادل به محقق کمک خواهد کرد تا ردّ مناسبات اين مفهوم را با ساير مفاهيم ديني پيدا کند. حساسيت نسبت به مفهوم سبک زندگي در محافل علمي بخصوص از زماني که رهبر انقلاب آنرا نرم افزار تمدّن اسلامي خواندند، بيش از گذشته شد. آنچنان که  از تعريف رايج برمي آيد اجزاي تشکيل دهنده ي سبک زندگي که اين مفهوم را توضيح مي دهد از قبيل خانواده، ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوي مصرف، تفريحات، کسب و کار و رفتارهاي فردي و اجتماعي در محيطهاي مختلف ، ابعاد نوپديدي در زندگي ما نيستند و طبعاً مي توان در ميان انحاء تفکر و علوم متولد شده در تاريخ فرهنگ و تفکر اسلامي، در قبال آنها مفهومي را يافت که امکان مطالعه ي آنرا در منطق و ادبيات ديني تسهيل کند. رهبر انقلاب خود اصطلاح «عقل معاش» را در مفهوم جامع خود، مترادف مفهوم سبک و فرهنگ زندگي دانستند. اين بدان معناست که لازم است براي فهم درست اين مفهوم و بهره بردن از مآثر فکري و تمدني در پاسخ به مسائل مرتبط با آن، بدنبال کشف مفاهيم معادل باشيم. اين نوشتار تلاشي در همين زمينه است.
 
در متون شاخص عرفان نظري مي توان به عنوان فهم اسلامي مفهوم «سبک زندگي» زمينه اي را يافت. در فهم عرفاني، ميان نشئه ي ناسوتي انسان و درک وجود شناختي او نسبت وثيقي برقرار است. توضيح آنکه در عرفان نظري انسان داراي سه حضرت، سه عالم يا سه مقام دانسته مي شود. هرکدام از اين عوالم تربيت مخصوص و علم مخصوص و عمل مناسب با آن مقام و نشئه را اقتضاء دارد. در نظر  عرفا نشئه ي بالادستي واجد حضرت وجود شناختي است. آنرا عالم غيب، نشئه ي آخرت کبري و مقام روحانيت و عقل مي دانند. به تعبير امام راحل رضوا ن الله تعالي عليه بالاترين و شريفترين علم متکفل تربيت آدمي در اين نشئه و مقام است و آن علمي است که : « تقويت و تربيت عالم و روحانيت و عقل مجرد را کند، علم به ذات مقدس حق و معرفت اوصـاف جـمـال و جـلال ، و عـلم بـه عـوالم غـيـبـيـه تـجـرديـه ، از قـبـيـل مـلائکـه و اصـنـاف آن ، از اعـلى مـراتـب جبروت اعلى و ملکوت اعلى تا اخيره ملکوت …»* با اين وصف عالم جبروت يا آخرت کبري يا عقل، راجع به کمالات عقلي و وظائف روحي است و آنچنان که امام(ره) مي فرمايند: «مـتـکفل اين علم پس از انبيا و اوليا، عليهم السلام ، فلاسفه و اعاظم از حکما و اصحاب معرفت و عرفان هستند.(همان) دو نشئه و مقامي که ذيل اين عالم شمرده مي شود، اول نشئه ي برزخ ياملکوت است که عالمي بين العالمين است(حکما از اين مقام به «عالم خيال» هم ياد مي کنند) و داني ترين حضرت انساني هم دنياست که مقام ملک و شهادت است. در نظر عرفان اسلامي علم متناسب و مقتضي عالم ملکوت(برزخ) راجع به اعمال قالبيه و وظايف آن است که بطور خاص به کيفيت حصول محاسن اخلاق مي پردازد. نشئه ي شهادت و دنيا عالم اعمال قالبيه و ظاهره ي نفس است. علم ناظر بر آن در زبان دين، عام فقه و مبادي فقه گفته مي شود و در زبان حکمت و فلسفه علم الاجتماع ، آداب معاشرت و تدبير منزل و سياست مدن خوانده مي شود.(توضيح اينکه بطور سنتي متفکران و حکماي پيشين به دسته بندي علوم مي پرداختند؛ رايجترين دسته بندي از ارسطو به بعد مبتني بود بر تقسيم سه گانه ي علم به : اخلاق، تدبير منزل و سياست مدن که در شاخه ي حکمت عملي قرار مي گرفتند. فارابي نيز در احصاء العلوم از همين تقسيم بندي تبعيت مي کند)
 
اما نکته ي مهم پس از شناسايي عوالم حقيقي وجود اين است که بدانيم در عرفان اسلامي اين عوالم ثلاثه نه تنها با هم مرتبط اند که کاملا منطبق بر هم اند و در تاثير و تاثرات بر يکديگر در واقع يک عالم يکپارچه دانسته مي شوند. به عبارت ديگر سه نشئه ي اصلي عالم انساني از وجود يک موجود به نام انسان در سه صورت و سه بعد از عالم حکايت مي کند. امام (ره) در اينباره مي فرمايند: « تعبير به ارتباط نيز از ضيق مـجـال و تـنـگـى قـافيه است ، بايد گفت يک حقيقت داراى مظاهر و مجالى است» و در خصوص اين ارتباط بين عوالم مختلف مي فرمايند: «بـايـد دانـسـت کـه هـر يـک از ايـن مـراتـب ثـلاثه انسانيه که ذکر شد به طورى به هم مـرتـبـط اسـت کـه آثـار هـر يـک بـه ديـگـرى سـرايـت مـى کـنـد، چـه در جـانـب کـمـال يـا طـرف نـقـص . مـثـلا اگر کسى قيام به وظايف عباديه و مناسک ظاهريه ، چنانچه بايد و مطابق دستورات انبياست ، نمود، از اين قيام به وظايف عبوديت تاءثيراتى در قلب و روحـش واقـع شـود کـه خـلقـش رو بـه نـيـکـويـى و عـقـايـدش رو بـه کمال گذارد. و همين طور اگر کسى مواظب تهذيب خلق و تحسين باطن شد، در دو نشئه ديگر مـؤثـر شود، چنانکه کمال ايمان و احکام عقايد تاءثير در دو مقام ديگر مى نمايد و اين از شـدت ارتـبـاطـى اسـت کـه بين مقامات است».
 
بنابراين در تعريف عرفان اسلامي مناسک ظاهريه که راجع به اعمال ظاهري انسان، شيوه ي زندگي و ممشاي او در زيست دنيايي است، زمينه ي تربيت روحي آدمي است و فساد در اين مقام، به اقتضاء انطباق اين عوالم بر هم، فساد عقيده و نظر را در پي خواهد داشت. امام(ره) در ادامه به نقد فهم کساني چون شيخ اشراق مي پردازد که در حکمت الاشراق، کمال علمي را بدون حصول کمال عملي ممکن مي داند. ايشان اين عقيده را باطل و قائلين به آن را محجوب از نشآت انساني مي دانند.
 
بيش از ده سال پيش زماني که سپهر عمومي دانشگاه ها در چنبره ي تفکر عرفي و تکثرگراي يک جريان فکري بود، يکي از محققان فلسفه اسلامي نکته اي گفت که گشايش دهنده ي فهم ما در نسبت با پرسش هاي فوق است. ايشان گفت زماني فکر ميکردم فلان نويسنده که شريعت را در گيرودار قبض و بسط مي فهمد و با تکيه بر اشعار مشکوک الدلاله ي مولاي رومي، بر بسط تجربه ي نبوي اصرار مي کند، مگر چه نفوذي دارد که برخي مردم کوچه و بازار هم هر از گاهي با او همزباني مي کنند! مگر مردم کوچه و بازار هم فلسفه ي دين يا کلام جديد مي خوانند! اما بعدتر فهميدم ميان اين مردم با آن نويسنده هرچند در ظاهر نسبتي و ارتباطي نيست امّا هر دو در يک عالم حضور دارند. آن متفلسف، زبان دريافت حضوري همين آدميان است. او تکثرگرايي و نسبيت در فهم و حق را تئوريزه مي کند و مردمان له شده در نظامات سياسي و اقتصادي ليبرليستي هم از ترک شريعت و نسبيت حقيقت سخن مي کنند.


نویسنده: وحید یامین پور 




درباره : <-PostCategory->

امتیاز : | نظر شما :



نوشته شده در شنبه 26 اسفند 1391 توسط حسین مرادی نژاد| بازدید : 921 |

نظرات وبلاگ
نام شما :
آدرس وب سایت :
پست الکترونیک :
ایمیل * (برای عموم نمایش داده نخواهد شد)
پیام شما :
شکلک ها :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
:
نظر خصوصی
کد امنیتی :
:
عناوين آخرين مطالب ارسالي

.: Weblog Themes By Music-Day.Info :.

::

عضویت در خبرنامه

برای اطلاع از آپیدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شوید تا جدیدترین مطالب به ایمیل شما ارسال شود
عضویت سریع


قوانین سایت

کد امنیتی :
نظر سنجی
امکانات وب


RSS


POWERED BY
rozblog.COM

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به ولایت مداری مي باشد.

جدید ترین موزیک های روز